torstai 13. kesäkuuta 2019

Bordercollie Tahdin ja Kyllikki-kanan mietteitä



Seuraa blogiamme, kuulet tarinoita farmistamme ja siitä, miten 2020 avattava kotieläinpiha valmistuu. Löydät meidät myös Instagramista ja Facebookista.
Farmin aktiviteetteja ovat mm. rekiajelu talvella sekä ponin hoito ja talutusratsastus ympäri vuoden. Lue lisää ja varaa aktiviteetteja klikkaamalla aktiviteetit auki, varaus yhteistyökumppanimme Rock and Laken verkkokaupasta.

Esittelemme nyt teille muutaman farmin eläinasukkaan, Tahti-koiran ja Kyllikki-kanan. Muihin eläinasukkaisiimme pääset tutustumaan täältä blogimme kautta. Löydät oman sivun kaikille eläimille ja sivun otsikkoa klikkaamalla avautuu esittely eläinystävistämme.


TAHTI


”Hau vaan, minä olen Tahti. Olen syntynyt 2014 eli nyt 5-vuotias ja rodultani olen paimenlinjainen bordercollie.
Ihmisystävät sanovat, että olen fiksu, mutta välillä vähän tohelo. Töissä haluan olla tosi, tosi tarkka ja yritän jatkuvasti ennakoida asioita. Joskus saattaa kaasu ja kierrokset jäädä päälle ja silloin ylimääräistä touhua ja vauhtia piisaa. Kilttihän minä olen ja kun pyydetään rauhoittumaan, kyllä minä sitten rauhoitun. Asiat vaan pitää tehdä niin tarkasti, mitään ei saa jättää huomioimatta, joka paikkaan pitää ehtiä, mitä jos vaikka yksi vasikka lähtee väärään suuntaan ja ja ja…vaikka ja mitä.

Kun en tee töitä, sanovat että olen aika rauhallinen. Lapsista tykkään kovasti, ne ihanat pikkuihmiset, miniatyyrit isommista. Lasten iällä ei niinkään ole väliä, lainaan mielelläni myös niille ihan pienille, paikallaan köllötteleville vauvoille lelujani. Ei ne pienet niitä riko kun en minäkään saa leluja rikki jollei se kuuluisa kaasu jää pohjaan
😊

Työn ulkopuolella minulle ihan paras lempipuuha on noutoleikki. Pallo, oi taivaallisen ihana pallo! Mikseivät ihmiset ymmärrä, että se on ihan paras asia maailmassa, kun saa jousta nelitahtisesti pallon perässä, tuoda sen takaisin ja lähteä taas sen perään, kun joku sitä heittää? Minä en kyllästy pallon perässä juoksemiseen ja sen palauttamiseen ihmiskaverille. Ihmiset joskus kyllästyvät, vaikka olisin noutanut VASTA kymmeniä kertoja palloa. Pallo on kyllä yksi ihmisen paras keksintö, onkohan sen keksijä saanut jonkun palkinnon? Jos ei, ainakin pitäisi saada, olen sitä mieltä. Joku pallon muotoinen pysti olisi hyvä palkinto. Tai herkkuluu!

Niin, sittenhän on niitä ihmisiä, jotka juoksevat myös pallon perässä, isolla vihreällä nurmikoilla ja koittavat potkaista pallon sellaiseen verkkosysteemiin. Miksi siitä pallosta pitää luopua? Joskus kun näkölaatikosta (taitaa olla oikealta nimeltään televisio) tulee tuota pallon perässä juoksua, onko se nyt sitä jalkapalloa, minä katson ihan epätoivoisena, kun ihmiset luopuu siitä pallosta ja potkaisee sen kauas!!! Eiiiiiiii ei noin, voisin itse hypätä sinne näkölaatikkoon ja hakea pallon takaisin, kun siitä noin vaan luovutaan. Kyllä me koirat ja ihmiset ollaan erilaisia.

Minulla on koirakavereita myös, käypä kurkkaamassa nimet ja kuvat https://hiidenniemifarmi.blogspot.com/p/koirat-dogs.html

Kun tulet tänne farmille joskus, tulen kyllä moikkaamaan.”

Kohta on kesä! Mikä ihanuus ja autuus juosta pellolla, pallonkin perässä.

Meitä on kaksi bordercollieta. Vieressäni oikealla Loru, minua vanhempi (ja viisaampikin :) )


KYLLIKKI

”Minä ja kanaparveni muutettiin tänne farmille kesäkuussa 2018. Olen Kyllikki, iittiläinen maatiaiskana ja kanaparveni johtaja. No juu, yleensä pahnan pohjimmainen mutta kyllä minä nuorempia kanoja aina paimennan ja kurmutan. Parvi on aika suuri jo, meitä on tällä hetkellä 9 kanaa ja lisäksi 6 kukkoa ja 2 tipulasta.

Muut kanat kotkottavat välillä minulle, kun olen kuulemma niin utelias. Ne sanoo, ettei nokkaa tarvitse laittaa joka paikkaan. Jos ei laita, ei tiedä. Minä kun laitan niin tiedän mitä täällä farmilla tapahtuu. Välillä on hirmuinen hulina päällä, ihmiset menee ees taas, niillä riittää tekemistä. Ja sitten koirat, Tahti ja Loru ja muut niiden kaverit, juoksevat ja paimentavat. Se Tahti sekoaa vallan jos joku heittää sille palloa. Voi heltat sentään, minä en lähtisi pallon perään, pallon alta kyllä pinkaisen karkuun.
Niin, parvessa on muitakin kuin me kanaset. Paavo…<3 Paavo-kukko on kyllä niin ihana, oikea kukkoherrasmies! Meillä on Paavon kanssa ihan oma paikka missä kotkotellaan ja kiekaistaan, navetan oviaukon luona oleva orsi. Siellä me vietetään aikaa yhdessä ja tähystellään. Muut parvesta ei juurikaan orrella istuskele.

Joskus kun on tylsää tai muuten vaan satun sille päälle, härnään vähän koiria. Niille on hauskaa lällätellä verkon takaa vesiautomaattitelineellä. Vaikka koiria ärsyttää lällättelyt, olen turvassa. Pitäähän sitä kananeidillä jotakin hauskaa olla ja pallon perässä juoksijat ovat oiva kohde ihan pienelle jäynälle. Kavereita me kaikki kuitenkin lopun perin ollaan. Farmielämä on leppoisaa ja vaihtelevaa.”



Paavo -kukko ja Kaneli poikien Zorron ja Kapteenin kanssa. 


Minä olen Kyllikki. Paavo-tuossa ylemmässä kuvassa on niiin mukava <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti